25.9.11

Етнически ли е, конфликтът в Катуница?

В сайта на организация "Хора срещу Расизма" намерих отговора на въпроса и мисля, че всеки разумен човек ще се съгласи:
Вчера и днес (24.09.2011г.) загинаха две деца, на съответно 18 и на 16 години. Te станаха жертва на безчинствата на известна мутра от пловдивско село. Става въпрос за Кирил Рашков, т.нар. от медиите "Цар" Киро, известен с алкохолния си бизнес. Едното дете е загинало след като е прегазено от негови биячи. След това местните хора излизат на протест срещу въпросния престъпник. Родителите на загиналото дете многократно са се оплаквали в полицията, че Рашков ги заплашва, но полицията не е реагирала. Убийството отключва натрупания гняв на гражданите и те излизат на протест срещу г-н Рашков. Намесват се над 200 въоръжени жандармеристи, за да защитят собствеността и сигурността на мутрата. По време на протестите, които продължават от вчера през нощта, загива и другото дете. Било е със слабо сърце и не успява да издържи на стреса, който преживява. Изключително показателно за цялата ситуация е намереното в скъпия автомобил (който местните хора опожаряват в гнева си) на Рашков разрешително издадено от общинската полиция, позволяващо му да се движи свободно, откъдето реши и както реши, без да се съобразява със закона.
Историята повече от ясно показва, че конфликтът е между обиковенните граждани, независимо от етническия им произход и една мутра, която е свикнала да действа безнаказано, включително и да убива когото не харесва, защото знае, че винаги ще бъдат защитени от най-елитните полицейски части на България. Тук е повече от ясно, че не става дума за етнически противоречия. В България има мутри от всевъзможен етнически произход, те не се делят на християни и мюсюлмани, на турци, българи, роми или някакви други. Няма етнически произход и за жертвите на мутрите оставащи безнаказани, защото са толерирани от полицията и държавата.
Ясно се вижда, че става дума за бунт против болезнените социални неравенства, против това, че държавата защитава богати престъпници, но е неспособна да подсигури елементарна сигурност и спокойствие за обикновенните граждани. Невъзможността за разрешаване на тези проблеми по легален път понякога води до преливане на справедливия гняв на хората в насилствени действия. Последното е изгодно за една система, която привилегирова мутрите пред гражданите.
Точно за това властите се страхуват от "политизирането" на случая, т.е. на назоваването на този очевиден факт с истинското му име, а именно проблем на неравното третиране на гражданите в зависимост от социалното им положение. Точно по тази причина Борисов обяви, че това не е политически, а криминален проблем.
Най-често вината се пренасочва чрез етнизирането на социалния конфликт. Това означава да бъде представен като конфликт между българи и роми. Това е и основата на расизма. Пример за последното е позицията на ВМРО, които веднага организираха анти-ромски протест. Много удобна позиция при условие, че кмета на Пловдид е именно от ВМРО, подкрепен в момента от ГЕРБ. В този смисъл ВМРО имат директна вина за случващото се в пловдивското село Катуница.
Един от лидерите на ВМРО - Ангел Джамбазки, известен с честите си расистки прояви, побърза да призовава за това, че тук става въпрос за етнически конфликт. Същият в момента е общински съветник в София, избран с листите на ГЕРБ.
Това е типичен случай за бягане от директна отговорност чрез расистки препратки за етнически конфликти, където те очевидно не съществуват. Мутрата Рашков прибягва до абсолютно същата тактика, когато обяви, че протестите срещу него представляват етническа дискриминация. Точно такива хора като него създават и печелят от расизма, защото им позволява да вършат безчинства, а после да прехвърлят вината на общността (вж. http://www.dnes.bg/stranata/2011/09/24/car-kiro-otseche-ne-myrdam-ottuk.129527) .
Но истинският проблем с подобни лъжи е това, че те представляват опит за подмяна на справедливите граждански искания с предразсъдъци, опитвайки се да измести проблемите с липсата на сигурност и справедливост със самоунищожителна за нацията етническа омраза.
Освен политиците, някои медии също се опитват да подменят истинския проблем и да го представят като етнически. Сблъсъците се случват между обикновени българи и роми от една страна, а от друга семейството на Кирил Рашков и полицията, която го защитава. В полицията обаче също работят хора от различни етноси. Т.е. конфликтът не е между представителите на различни етнически групи, а на граждани разгневени от един престъпник и полицията, която защитава собствеността му. Въпреки това се прикрива очевидния факт, че местното ромско население не само не защитава Рашков, но също е против него, както се вижда в репортаж на БТВ, където роми се оплакват, но умишлено или не камерата ги снима от долу или от страни, докато протестиращите българи са снимани фронтално.
Това изкривено представяне не тръгва от днес. Самият факт, че медиите наричат Рашков с термини като "ромски бос", "цар Киро" и т.н. е показателен. Българските роми не разпознават г-н Рашков като свой "бос" или лидер, а още по-малкото цар. "Цар" е думата, с която той нарича себе си, изразявайки претенциите да се държи като феодал, претенции, които за сега са успешни.
Ние от ХОРА сме отдадени на това да посочваме расизма в обществото ни. Точно за това не можем да подминем този емблематичен случай, който ясно показва къде се коренят проблемите и как често расизмът се използва за замитане на справедливи граждански искания под килима. Процес, който освен всичко друго, има изключително опасни обществени последствия, подхранващ агресивни нео-нацистки банди. Пример за последното, в случая са не само ВМРО, а и футболните фенове, които се присъединиха към протестиращите и подпалиха имуществото на Рашкови (заради грешните причини). Сигурни сме, че огромна вина за нацистката мобилизация имат расистките репортажи в медиите, които представят конфликта между обикновените граждани и мутрата-престъпник като етнически. В едно такова представяне, обаче, няма как да обясним факта, че абсолютно всички жители на селото - и българи и роми - протестират срещу Рашков. Полицията не успя да опази имуществото на Рашков, но евакуираха него и семейството му, докато срещу някои от жителите на селото има повдигнати обвинения за хулиганство. Няма повдигнати обвинения за убийството, все още.
Молим гражданите да не се поддават на расистките настроения, защото това няма да реши проблемът с организираната престъпност в България, която няма етнос и от чиито своеволия никой не е застрахован.

2 коментара:

  1. Мнението е почти убедително, но не съм съгласен че в България няма сериозни етнически противоречия! Напротив прекалено много са и е смешно тяхното непризнаване и увъртане или криене. В конкретния случай е вярно, че по скоро проблема се върти около безнаказаността на местните феодали - като Киро, но е факт че властта винаги защитава циганите и техните права, а такива писатели като вас също по презумпция застават на страната на циганите. А когато има някакъв конфликт между цигани и българи никога няма да намерите циганин които да застане на страната на българите..докато такива лъже-патриоти като вас в повечето случаи застават зад циганите! Това говори ли ви нещо? И изобщо има ли нормален човек който да смята че има непоносимост само от българите към циганите, а от циганите към българите струи само любов и мир?

    ОтговорИзтриване
  2. Моето лично мнение по въпроса може да прочетете на последната ми статия http://mavrakisbg.blogspot.com/2011/09/blog-post_30.html.
    Аз твърдя, че ПРЕОБЛАДАВАТ социалните различия, но не са единствени. Разбира се, че ги има и етническите, но според мен те не са проблем № 1 за България, та да се хаби толкова енергия на млади хора. Нека тази енергия се насочи срещу истинските виновници. В новата ми статия може да видите какво имам предвид.

    ОтговорИзтриване