1.5.09

1 май - ден на труда? Поредната заблуда.

1 май 2009 в Атина

Докога ще продължават медии и политици в България, а предполагам и в други бивши соц-страни, да определят 1 май като "ден на труда"?
Звучи ми най-малкото глупаво. Глупава заблуда.

Хората по света на този ден честват борбите въобще и жертвите, дадени от трудещите се за по-човешки условия на труд. На някои това звучи банално. Звучи "комунистическо". Но, искаме не искаме, ако на 1 май 1886 не беше издигнат лозунгът "8 часа работа, 8 часа отдих, 8 часа сън", ако това не бе предшествано и последвано от постоянни борби по цял свят, със или без човешки жертви, по никакъв начин нямаше да е наложен в законодателството на повечето страни в света регламентираният 8-часов работен ден. Същото се отнася, разбира се, и за ред други придобивки на обикновените хора.
Малко ме интересува дали тези, които са се борили, или се борят, са комунисти, анархисти, социалисти, дори и десни /рядък феномен, но съществува/. Въпросът е, че както винаги става в историята, от постигнатото и от жертвата на някои /обикновено шепа хора/ се възползва множеството. А също, както винаги става в историята, възползвалите се плюят онези, които трябва да почитат като герои.
На критиците на тези мои слова, задавам отново въпроса:
По какъв начин е ренгламентиран 8-часовият работен ден?

А по въпроса за налагането на заблудата "ден на труда" имам следното обяснение:
Властващите през "социализма" са били в затруднено положение относно този ден. 1 май е бил ден, който по идеология е трябвало да се почита, следователно да се празнува. Но срещу коя власт е трябвало да бъде насочена борбата за по-добри условия на труд и живот, какъвто е смисълът на този ден? Естествено, не срещу тяхната. За това измислиха заблудата "ден на труда". Поредното пресушаване от смисъл на още едно понятие.

13 коментара:

  1. Осемчасовия работен ден и спирането на експлоатацията на деца е разбира се важен успех.

    Интересно е, че днес осемчасовия ден е достъпен само за някои професии- предимно физическия труд и тези които имат организирани синдикати.

    Иначе лекари, адвокати, инженери, банкери, консултанти и прочее високоплатени хора съвсем доброволно се подлагат на 12-14-часови работни дни. Човечеството се е извратило.

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря за коментара:)

    Разбира се, има различни хора, различни професии. Има хора /щастливи/ за които работата е хоби - удоволствие. Има хора за които самоцел в живота е богатството, парите. Когато са намерили как да ги множат, не се спират да работят до безкрайност. Друг е въпроса дали имат време да им се радват.
    Но, голямата част на човечеството РАБОТИ /думата произлиза от роб предполагам/ не за удоволствие, а за да си изкарва прехраната. Но прехраната за така наречената средна класа не е достатъчна. Предлагащите "огледалцата" за които съм писал в друг пост дебнат на всякъде. Колкото повече огледалца си набавя човек толкова повече се принуждава да робува ...пардон да работи.
    Та, някои горе стават по богати, а някои долу ще работят повече и повече. Докато продължава съня...

    ОтговорИзтриване
  3. Мисля, че това донякъде обяснява е ли или не е ден на труда:
    This article is about the date May 1. For the labor-related holiday, see International Workers' Day (wikipedia)
    Иначе, винаги съм се чудил защо този празник не се празнува на работното място или примерно след края на работния ден, за сметка на работодателя - т.е. той да плаща сметката.

    ОтговорИзтриване
  4. Здравейте г-н Мавракис. Съгласен съм с вас, че денят 1-ви май не е празник, поне в смисъла, който му придават. Моите разсъждения за това са по различни от вашите, "подплатени" са с друа идеология, но не ми се влиза в спор за това. А и сменете си надписа под снимката - годината е 2008.

    ОтговорИзтриване
  5. г-н Безименен, така и не разбрах с какво сте съгласен с мен, какъв е смисъла който вие придавате, какви са вашите различни разсъждения, как са "подплатени" те, каква е вашата друга идеология и най вече как се казвате - макар с псевдоним. Чудя се, какъв беше смисъла на коментара? Благодаря все пак.
    Колкото до снимката, да, прав сте, от 2008 е. Неволна "печатна грешка" както се казва. Взета е от http://www.tvxs.gr/v10644 Не мисля, че това е важно. Борбата така или иначе продължава, дали 1886, 1936, 1968, 1989, 2008 или 2009 г. работещите се борят. Иначе няма кой да им отпусне нищо. Но ако искате пресен протест от 1 Май 2009 с песен даже - някой ден ще я преведа: http://www.tvxs.gr/v10706

    ОтговорИзтриване
  6. Ще започна отзад напред. Това със снимката си беше закачка, не се засягайте, вижда се на снимката. Песента "умолявам" ви не я превеждайте, засега са малко тези, които ще я разберат - аз поне владея гръцки на нивото на вашия български (така мисля). В България така се стекоха обстоятелствата, че отричайки предишния строй, се отрекоха комунистическите идеи ( добри или лоши не ми се спори), а и комунизма като цяло в знак на протест. Така и голяма част от хората, на които мястото би трябвало да е в ляво се отъждествяват с дясното. Там съм и аз. И сигурно несправедливоста на предишния режим, а и на по нататъшните действия на номенклатурта са ми повлияли. И още - в България има два големи "синдиката". Не мислите ли, че те трябваше да изведат трудещите се на манифестация, на протест. Това бих го приел! Сега за анонимноста. Ако си направя профил в Гугъл или някъде другаде с измислени данни, не съм ли пак анонимен. Има блогъри, които не дават никаква информация за себе си и това го знаете много добре, нима те не са анонимни. Вие сте изключение и ви прави чест. ivanatanasov2009@abv.bg

    ОтговорИзтриване
  7. А отхвърлените?

    Писна ми да гледам всякакви хора (не само мургави от гетата, но и такива които биха могли да бъдат наши чичовци или лели)да ровят в боклука на кварталните контейнери. Все си мислех че с годините тази картинка ще изчезне... Уви, оказа се трайна съставна част на градския пейзаж на 21-ви век.
    Струва ми се, че развитият капитализъм години наред, от страх пред заплахата на "реалния социализъм" се въздържал, без да показва своето истинско лице. Сега, с развързани вече ръце, глобализира мизерията...

    ОтговорИзтриване
  8. Г-н Анонимен, разбирам ви. Понякога си мисля, че и аз ако бях роден в България през онази система, щях да бъда десен, защото свободата за мен е едно от най-важните неща в живота. В профила си съм написал "познавам добре както оформения капитализъм, така и „реалния социализъм". Това, без да искам да обидя никого, ми даваше едно предимство да предвидя, че мечтите на милионите хора през първите години на прехода ще останат мечти, което и споделях с български приятели тогава. Излязох прав.
    Критичен съм към онази система, заради многото отрицателни черти. Но в никакъв случай това не може да оправдае толерирането на капиталистическата система чрез привързване към десни партии, които всъщност доказано поддържат господстващата класа, т.е. са против моите, вашите и на множество хора интереси. И друг път съм писал - ако отпускат нещо, то е защото хората се борят тук и там.
    Та, както в природата има различни цветови нюанси, така и в политическите идеологии не може да има само комунисти и десни. Аз, например, се позиционирам към левите ревизионисти или "опортюнисти" - както ни наричат "ортодоксалните" гръцки комунисти от ККЕ, които страшно уважавам, най-малкото заради борбеността им и отстояването. Защото, от една страна не мога да скрия недоволството си от много неща на "реалния социализъм", а от друга трябва да съм сляп, та да не виждам, че капиталистическата система е против моите интереси, защото не съм капиталист, че "...с развързани вече ръце, глобализира мизерията", както пише евксинос, който/която поздравявам.

    ОтговорИзтриване
  9. Човече, къде си, защо не пишеш вече? :(

    ОтговорИзтриване
  10. Благодаря Селин.
    хм, капитализма ме грабна и не ми дава минута време. Дава ми много работа за да не пиша ...лоши неща. Сигурно усеща колко съм опасен за него :)
    А иначе да знаеш как ме сърбят ръцете да пиша нещо за изборите...
    Всъщност във България партиите пълна скръб:(( От дясно по дясно.
    ммм, може би ...зелените, има нещо в тях, но нека не забравяме, че който истински иска да се бори за околната среда, трябва категорично да се противопостави на главните й изнасилвачи - едрите капиталисти. Готови ли са зелените за това?

    ОтговорИзтриване
  11. Струва ми се, че са готови.
    Но не съм сигурна българските избиратели готови ли са да подкрепят такава партия. Именно защото не е достатъчно дясна.

    ОтговорИзтриване
  12. mai ne ste mnogo informirani 3a to3i den ne sano biv6i komunisti4eski darjavi go 4estvat a celia sviat.Istinata 4e 3apo4na v Russia no dnes e internation celebration.

    ОтговорИзтриване
  13. Работа - "Трабахо" произлиза от латинското "Трипалиум", което означава "три пръчки" — известен инструмент за измъчване...

    ОтговорИзтриване