28.10.09

НЕ /ОХИ/ на Тристранния пакт - Гърция 28 октомври 1940 г.

Национална гордост ли е? Едва ли. Поначало намирам за нисшe това чувство, породено от вътрешна личностна слабост или първичност. Нужда от принадлежност към множество, зад което да се скрият комплексите и от което да се вземат сили. На принципа на глутницата.
Не. Няма да е от национална гордост.
Възхищавам се на всеки народ или група хора, които в даден момент казват „НЕ”. Дори и да знаят непосредствените тежки последствия.
Възхищавам се на:
- евреите, които начело с Мойсей /ако това е историческа истина/ отхвърлиха робството на Фараона и решиха да избягат към Обетованата земя.
- на Спартак и неговите последователи
- на французите, които казаха „СТИГА” на краля през 1789 г.
- на сърбите и гърците от началото и българите от края на 19 век за смелостта да въстанат срещу Османската империя
- на американските работници на 1 май 1886 г.
……..
На гърците, които казаха „НЕ” на Мусолини.
Но всъщност какво се случи:



28 октомври 1940 г.
Час 03:00
Министър-председателят на Гърция Иоанис Метаксас е посетен извънредно в дома му от италианския посланик в Атина Емануеле Граци, който му връчва ултиматум от Мусолини, в който се настоява за свободното преминаване на италианските военни сили през Гърция и заемане на стратегически позиции с цел по-нататъшното им придвижване /разбирай към страните на петрола/. В случай на съпротива от страна на гръцките сили, тази съпротива е трябвало да бъде насилствено потушена. В ултиматума се констатира, че неутралността на Гърция е само привидна, тъй като враждебните за Италия британски военни сили са разположени на стратегически позиции на територията й, с което се застрашава сигурността на Италия. Също така Гърция е обвинена в политика на преследване на етническите албанци в Чамурия. Главната вина се хвърля върху Англия, „която се стреми винаги да намеси други държави във войната”.
На езика на дипломацията - френския, Метаксас отговаря: «Alors, c'est la guerre» („Значи сме във война”). /от мемоарите на Граци/
Така, в отговор на отказа на Метаксас, италианските войски, разположени на територията на вече окупираната Албания, атакуват в 05:30 сутринта гръцките погранични пунктове. Отговорът на Метаксас ознаменува встъпването на Гърция във Втората световна война.


Тогава се случва нещо, което учудва целия свят. Целият народ, обединен, се изправя да защити родината си от империалистическата инвазия на италианския фашизъм. Десни и леви. Генералният секретар на ККЕ /Гръцка комунистическа партия/ Никос Захариядис от затвора разпространява писмо, с което призовава всеки да се съпротиви на инвазията.
В момент, когато силите на Оста изглеждат непобедими, един малочислен народ с оскъдни средства се осмелява да се противопостави на силните на деня.
В резултат на това, плановете на фашистка Италия се провалят. Не само по-силната италианска войска не успява да завладее Гърция, а по-слабата гръцка войска превзема и територии в Албания, отблъсквайки италианците.


Подигравателни за Дучето карикатури от онова време, на фона на песен в същия дух с певицата София Вембо

От 28 октомври 1940 г. до април 1941 г. една част на военната машина на Оста е блокирана на албанския фронт.Тогава на помощ на Мусолини идва по-мощната, непобедима дотогава войска на съмишленика му Хитлер. Решението отново е противопоставяне!

На 6 април 1941 г. хитлеристка Германия, без да обяви война, напада Югославия и Гърция през България, която скоро преди това /на 1 март 1941 г., или "ХIX година на фашистката ера"/ се е присъединила към страните от Тристранния пакт.

Ожесточена е съпротивата по прословутата „линия Метакса” – укрепления по протежение на българо-гръцката граница.
На 9 април 1941 г. германците са в Тесалоники /Солун/, а на 27 април в Атина.
Следва един от най-трудните периоди в гръцката история - Гърция е в тристранна окупация от Германия, /победената/ Италия и България. Терорът, гладът, смъртта и предателствата са всекидневие през следващите години.
Не закъснява и второто „ОХИ”. Появяват се съпротивителни организации, които нанасят сериозни загуби на окупатора: ЕДЕС, ЕККА, ПАО и др., но безспорно най-многобройна и ефективна е ЕАМ с партизанския сектор ЕЛАС и младежкия ЕПОН, като инициативата за създаването й е на ККЕ, която дава най-много жертви в тази нова борба. Но темата за така наречената „Национална съпротива” е дълга и заслужава отделно внимание.

На 12 октомври 1944 г. Гърция се освобождава, идва ред на трето „ОХИ”, защото една голяма част от народа не се съгласява да се смени един окупатор с друг /Англия/. Следва гражданска война и нови перипетии, също не предмет на тази статия.

Десетилетия наред в Гърция се спори за това кой е казал „НЕ” на италианците - Метаксас или народът? Това е раздвоение, породено както от политическите пристрастия, така и от фактологията. Метаксас всъщност не е на власт с демократични процедури, той е диктатор. Така нареченият „режим на 4 август” е наложен през 1936 г. Метаксас, с благословията на крал Георгиос ІІ, разтурва парламента и забранява политическите партии. Налага режим много близък до този на Мусолини – фашистки. Точно това е учудващото за тези, които разглеждат историята без да вникват в нея. Съмишленик на Мусолини, а воюва с него. Защо? Аз, който не крия левите си убеждения, би следвало без много ровене да възприема тезата на левите, че народът е този, който казва „ОХИ”. Но все пак реших да проуча, за да съм максимално обективен. Като прочетох внимателно ултиматума на Мусолини, проучих действията на британците – шикалкавенията относно военната помощ към Гърция, заемите, активното им участие в битката за о-в Крит, колосалните военни операции в Африка, както и дневника на Метаксас, моето заключение е, че управниците в Гърция са били априори свързани с британците. Принудени са, за да си пазят властта, да бъдат на страната на „съюзниците” в тази империалистическа война с цел преразпределение на световните ресурси. Като прибавим и обществената нагласа в Гърция срещу силите на Оста и недоволството на народа от диктатурата, лесно е да разберем отговора на Метаксас. А безспорен факт е, че народът дълго след това е изричал „ОХИ”.

След победите на гръцката армия на албанския фронт и последвалата съпротива, Чърчил се подмазва на гърците:
„Отсега нататък няма да казваме, че гърците воюват като герои, а че героите воюват като гърци.”
„Благодарение на съпротивата на югославяните и гърците, Хитлер бе принуден да отложи за жизнено важно време атаката в Съветския съюз.”


28 октомври е национален празник на Гърция, както и 25 март – деня на обявяването на въстанието срещу Османската империя.
Винаги съм се питал защо гърците празнуваме, помпозно при това, началото, а не края на едно въстание или съпротива. Отдава се по-голямо значение на борбата, на въздигането, които водят до освобождение, а не на увенчаването на тази борба с победа. Така се учим, че със скръстени ръце нищо не се постига. Може би това е грешка, която системата допуска за себе си. Неволно възпитава гърците във въстанически дух. Не е ли и това причина гърците да са сред най-непокорните европейски народи, а голямото мнозинство да е антиамерикански настроено? Може би затова левицата в Гърция, въпреки ударите на Голиат, е постоянна и значима сила? Не знам…

Посвещавам на брата на баба ми, Спирос, който остави костите си на албанския фронт.

5 коментара:

  1. Току що коментирах в предния ти пост и надникнах и тук от любопитство. Да, определено съм съгласен за повечето неща, които си писал тук. Но за третото "οχι", не, не съм съгласен. Други са движещите сили и това го знаеш много добре. Дано разсекретят някога архивите в Москва за да се видят и осмислят тези срамни събития в историята на Елада. Не оправдавам никого, и едните и другите са еднакво и виновни, и жертви същевременно. Но това между другото, а относно честването - да, защо не, сега врагът е друг, но малко патриотизъм не пречи (все пак само Карадзаферис има значително увеличаване на гласовете, нали)? А дали са най-непокорни не знам, но потърси в YOUTUBE шото на Лазопуло, това след изборите и го изгледай внимателно. Все пак сте съмишленици, ако не се лъжа.
    А за падналите за свободата на Елада - вечна им памет.
    с най-добри пожелания, въпреки критичния тон Иван Атанасов (псевдоним)
    P.S. и ако можете коментирайте нападението на полицаите.

    ОтговорИзтриване
  2. Знаеш ли Иване, ти ми напомни едно носталгично за мен време, когато бях в периода си на революционния романтизъм и се борих заедно с други, за да променим света. Имахме благородни мечти. Тогава, три десетилетия след времето на „третото ОХИ”, ни обвиняваха, че „получаваме рубли" за тази си дейност. Само че рублата доста се обезцени, а хората, които се борят за същите идеи, продължават да го правят. Нагласата за поражение не позволява на мнозина други да разберат, че има моменти от историята, в които някои събития ги предизвикват народите. Големците не винаги и безпроблемно определят съдбите. Всъщност това имам предвид, когато говоря за непокорния народ. За онази не малка в сравнение с останалите европейски държави част, която накара Симитис например да не се съгласи да минат натовските сили за съседна Сърбия, която не позволява и последната останала зелена площ да бъде жертвана в името на печалбата и още много, много такива примери на отпор. Разбира се, за по-голямата, патетичната част, съм писал често, както и в последната статия "Политическата карта преди и след изборите" http://mavrakisbg.blogspot.com/2009/10/blog-post_10.html
    Безспорно на нея разчита и на нея крепи съществуването си системата.

    „сега врагът е друг” . Пореден пример за послушание. Каквото ни посочат, това възприемаме. Така ли? За мен, откакто свят светува врагът е един. Не чакам от някой да го посочи. Знам го

    Лазопулос. Не е ли страхотен? Разбира се, такива сме съмишлениците:) Впрочем съветвам те по често, ако имаш възможност, да го гледаш.

    Учудвам се, като че ли се радваш, че ЛАОС увеличи гласовете си. Не би трябвало поне ти. Доколкото разбирам си българин, който живее и работи в Гърция /централна ако не се лъжа")/, което аз, като ляв, намирам за съвсем нормално. Но нали се сещаш какво мисли ЛАОС за теб?

    А за нападението на полицаите какво, Иване? Аз ли трябва да се оправдавам за нещо? Или и ти, като казионните медии /повлиян от тях/ искаш отговор от левите „дали осъждат тези действия”? Мислиш ли, че е възможно хора, които се борят за по-качествен живот, да оправдават отнемането му? Въпросът е провокативен, да не използвам по-тежко определение!

    А моят стар въпрос /http://mavrakisbg.blogspot.com/2009/06/blog-post_30.html / към теб още виси без отговор:
    „… не мога да ви разбера накъде клоните? Към идеология на един тоталитарен режим, или към по-свободен дух, демократичен (=δήμος + κράτος = народовластие), към който аз клоня.”

    ОтговорИзтриване
  3. По повод последните думи от коментара ти, имам езиков въпрос. Една моя преподавателка заяви,че "демос" не едно се е използвало за народ като за всички хора, а само за свободните граждани - т.е. свободнородените мъже (без жени, чужденци, роби и т.н.). И че оттам идва и грешката в съвременния термин демокрация - че отново е за избранници, а не за всички. А думата за народ като всички била офлос или нещо такова? Да те питам, понеже си грък и си знаеш най-добре езика, има ли някаква логика в тези разсъждения?

    ОтговорИзтриване
  4. Има логика в разсъжденията, защото, демокрацията на древните атиняни, не е била тази идеализирана демокрация за всички. В Εκκλησία του δήμου /събранието на народа/ са имали право на участие свободните граждани от мъжки пол над 18 годишна възраст, поне от 594 г. пр.н.е. нататък.
    Нали знаеш? Нищо не се е променило. И днес всички сме „равни пред закона”, но някои са по „равни" от други:)
    Но за самата дума δήμος, днес се разбира народ. Същата дума се използва и за Община. Например Δήμος Αθηναίων /Община на атиняните/.
    А όχλος /охлос/ първоначално означавало шум от преместване на нещо. В последствие придоби смисъла на множество което шуми, както и тълпа или паплач.

    ОтговорИзтриване
  5. Между "Демо"крация и "Демоно"крация, разликата е само едно "НО" ... :)

    ОтговорИзтриване