На 28.02.25 се навършват 2 години от трагичната влакова катастрофа в Гърция, в местността Темпи, между Лариса и Катерини отнела живота на 57 човека, най-вече млади в студентска възраст. Експресен пътнически влак, пътуващ от Атина за Солун с над 350 пътници, се сблъска челно с товарна влакова композиция, движеща се от Солун към Лариса.
Това доведе до дерайлиране на първите четири вагона на пътническия влак, а след сблъсъка последва пожар вследствие на появилото се огнено кълбо за избухването на което експертите нямат единно мнение.
Директната причина за катастрофата според разследването се сочи: по вина на началника на гара Лариса, пътническият влак е бил насочен по грешен коловоз, в следствие на което влаковете са се движели един срещу друг по същата линия в продължение на 12 минути преди сблъсъка.
И така, от самото
начало медиите и правителството обясниха инцидента с „човешка грешка“.
Министърът на
транспорта си подаде оставката. Но пък няколко месеца след това премиерът
Кириакос Мицотакис го номинира отново за депутат за парламентарните избори и
беше избран!
Но, нека
разгледаме факторите довели до трагедията.
Преди инцидента, синдикатите
на железопътните работници са отправяли многократни предупреждения за
недостатъчна поддръжка, остаряло оборудване, липса на модерни системи за
контрол на движението и липса на персонал. Тези предупреждения обаче не са
довели до необходимите действия от страна на отговорните институции. „Въпрос на
време е да се случи трагедия“ специално предупреждаваха.
По-конкретно:
- През
лятото на 2019 г. избухна пожар и излезе извън строя Центърът за система за
дистанционно управление близо до Лариса, с обсег на контрол 200 км и до датата
на инцидента Центърът не е ремонтиран! Ако тази система работеше, специалистите
ни уверяват че и след човешката грешка системата автоматично щеше да се
задейства и да предотврати сблъсъка.
- От
2014 г. е подписан договор известен с номер 717 между ERGOSE (дъщерна на OSE –
"Гръцки Железници“) и консорциума TOMI - Alstom с бюджет от 41 млн. евро и
двугодишен период на изпълнение. Той предвижда модернизиране на системата за
сигнализация и телеуправление по оста Атина - Солун - Промахон. До деня на
трагичния инцидент в Темпи обаче и след осем удължавания на срока и подписване
на допълнителен договор завършването на проекта все още не беше приключило.
Знае се, че ако този проект беше завършил преди фаталната дата, нямаше да се случи
инцидента.
- Началникът
на гара Лариса е бил на поста си само от месец и е работил сам в нощната смяна
без помощник, въпреки че обикновено такива критични позиции се заемат от
по-опитни служители и винаги по двама. Освен това, същият е бил назначен на
позицията в нарушение на установените правила. Той е бил на 59 години, което
надвишава възрастовата граница за подобни назначения. Злите езици говорят, че
назначението му е станало чрез политически връзки, тъй като е бил свързан с
управляващата партия "Нова Демокрация"!
- Оказа
се, че не всички жертви са загинали веднага вследствие на сблъсъка, а част от
тях от изгаряния и недостиг на кислород. След сблъсъка избухва експлозия
придружена от огнено кълбо, което се вижда на видеоматериал, за което част от специалисти
твърдят, че това се предизвиква само при наличие на силно запалима течност като
ксилол, което вероятно може да е превозен в товарната композиция. Лабораторни
изследвания на почвата го доказват, но има една мистерия около това. Никъде по
документи не фигурира да се превозва такава силно запалима течност! Официалните
разследващи органи твърдят, че пожарът избухва най-вече от силиконовите масла и
горивата на локомотивите вследствие на високите температури възникнали след
сблъсъка. Има специалисти, които твърдят, че експлозия с такава сила не е
възможно да се предизвика само от силиконовите масла. Също така, 2 години се
търси видеоматериал с товарната композиция тръгнала от Солун, но никъде няма
такъв, все едно е влак-призрак! Изведнъж, след 2 години се намира такъв и се
вижда, че три вагона, които са дерайлирали при сблъсъка, са превозвали ламарина
и не може да е имало запалим товар. Много специалисти обаче се съмняват за
неговата автентичност. Интересното е, че появяването на този видеоматериал се
случи, след като цялата гръцка общественост беше потресена от разпространения
звуков материал извлечен от телефонната служба 112. Някои от оцелелите пътници
са успели да осъществят телефонни обаждания до спешния номер веднага след
сблъсъка (при някои телефонни апарати това се случва автоматично при инцидент).
В аудиозаписите се чуват викове за помощ и опити на пътниците да си поемат
въздух. Фразата "Нямам кислород" се превърна в символ на
протестите и общественото недоволство в Гърция. Тези думи са последните,
изречени от една от жертвите в обаждане до спешните служби. Относно ксилола има
версия която предстои да се докаже. Говори се, че може нарочно да се е
превозвал „на черно“ без документи, тъй като е предназначен за нелегално
разреждане на горива, разследването на което води до засягане на интереси много
на високо! Но дали е истина или не, факт е че някой от жертвите са загинали не
от сблъсъка, а от пожара възникнал впоследствие.
- След
финансовата криза в Гърция през 2010 г. последвалите “спасителни” меморандуми
наложиха значителни реформи в гръцките железници в т.ч. съкращения на
персонала, намаляване на разходите и частична приватизация т.е. разпокъсване на
жп транспорта. Синдикатите на железопътните работници многократно изразяваха
загриженост, че тези мерки водят до недостиг на квалифициран персонал и застрашаване
на безопасността на железопътната мрежа. Разследванията показват, че липсата на
достатъчно персонал и остарялата инфраструктура са изиграли роля във въпросния
инцидент. Случаят с началника на гара Лариса, както се описва по-горе е
показателен. Това подчертава проблемите, свързани с недостига на опитен
персонал и недостатъчната поддръжка на системите за безопасност. Ясно е, че
комбинацията от намален персонал, остаряла инфраструктура и недостатъчни
инвестиции в модернизацията на железопътната мрежа са създали условия, които са
увеличили риска от подобни трагедии.
Основни
фактори, които пораждат съмнения за прикриване:
- Бавно и непрозрачно разследване
- Разследването на инцидента напредва
бавно и ако не е натискът от семействата на жертвите, обществеността се
страхува, че случаят ще бъде "забравен".
- Съдебният процес се проточва
по-дълго от очакваното, без да се търси отговорност от високопоставени
лица.
- Фокус върху "човешката
грешка"
- От самото начало правителството и
повечето медии представиха катастрофата като резултат от "човешка
грешка" на началника на гара Лариса.
- Не се признава дългогодишното
занемаряване на железопътната мрежа, липсата на работещи системи за
безопасност и политическата отговорност.
- Възможна манипулация или унищожаване
на доказателства
- Има твърдения, че материални
доказателства от мястото на трагедията са изчезнали или били подправени.
- Районът бързо е покрит с инертни
материали и асфалт, за да бъдат заличени следи от биологичен материал (от
загиналите) или опасни вещества (например ксилол).
- Съмнения относно товара на товарния
влак
- Видеозапис от товарния влак, тръгнал
от Солун, липсваше в продължение на две години, което породи въпроси.
- Две години след инцидента изведнъж
се появи запис, който показва, че са се превозвали само ламарини, но
много експерти се съмняват в неговата автентичност.
- Огненото кълбо и вероятния превоз на
запалими вещества
- Гигантското огнено кълбо, което се
появява веднага след сблъсъка, както и записите от 112, където се чува
фразата „Нямам кислород“, засилват подозренията, че запалими вещества
(като ксилол) са допринесли за пожара.
- Официалните власти не признават
официално, че са се превозвали леснозапалими материали.
- Политическият аспект на случая
- Министърът на транспорта Костас
Караманлис подаде оставка след инцидента, но няколко месеца по-късно беше
отново номиниран за депутат и избран – факт, който предизвика гняв сред
обществото.
- Правителството се опита да избегне
отговорност, докато бивши и настоящи служители на железниците
предупреждаваха за опасността, но не бяха чути.
- Разкрития чрез журналистически
разследвания и обществения натиск
- Много информации за лошото състояние
на железопътната система и отправените предупреждения не бяха публично
признати от властите, а бяха разкрити чрез журналистически разследвания и
изтичане на данни.
- Протестите на семействата на
жертвите, студентите и работниците изиграха решаваща роля за това случаят
да не бъде "заметен под килима".
На кратко
Забавянето на
правосъдието, противоречивите версии, възможната манипулация на доказателствата
и политическото управление на кризата карат мнозина в Гърция да вярват, че се
прави опит за прикриване на истинските причини и отговорните лица за трагедията
в Темпи.
Сдружението на семействата на жертвите от трагичната влакова катастрофа в Темпи призовава за масово участие в митингите на 28 февруари 2025 г., които ще се проведат в цяла Гърция и много градове по света, в т. ч. и в София /Градина "Свети Кл. Охридски" от 17:00 ч./, отбелязвайки две години от инцидента. Те настояват за справедливост, прозрачност в разследването и поемане на отговорност от всички замесени страни. Също така, сдружението изисква подобряване на железопътната безопасност, за да се предотвратят подобни трагедии в бъдеще.
Участието в тези
митинги няма ограничение за националност разбира се, проблемът засяга всички.
Няма коментари:
Публикуване на коментар