30.9.11

Рашковците нямат етнос, както и парите мирис!

Твърдя, че в случая Катуница преобладават социалните различия и проблемите, които се създават от това. Защо съм убеден в това?

Първо, трябва да направим разлика между причината и следствието.

Причината:
Защо се стигна до инцидента с убийството?
Когато феодалът си мисли, че е цар, третира обикновените хора като поданици, въобразява си, че може да прави каквото си иска с тях, включително и да отнема човешки живот. Още повече се настървява, когато вижда, че държавните институции си затварят очите, и как няма, след като „Царят” ги държи с хиляди поданици - гласоподаватели.
Това е силата на богатството. Парите и силата им над човека. „Морал”, стимулиран и толериран от системата. Нима това е черта, присъща само за богаташите от ромски произход?
А онези, още по-рафинираните от К. Рашков бизнесмени, разполагащи с цели екипи от висококвалифицирани юристи, намиращи им вратичките в закона, които винаги съумяват да останат в сянка, както и сега? Те не предизвикват така безцеремонно обществеността, но също неморално присвояват богатства, също посягат на човешки живот в името на пари, и в повечето случаи не са цигани.
А онези, които предизвикват цели войни със същата цел – отново пари и печалби?
Затова, докато съществува тази система с конкретния морал, ще има убийства над невини деца, ще има и войни.
Затова и хората в Катуница, изпитали пряко въпросното отношение като към нисши, не са против всички цигани, а против конкретната фамилия, от която страдат българи и роми.

И следствието:
Убийството, което разбуни духовете. Стана повод различни хора да изразят натрупан гняв - против ромите, против финансово силните, против политиците. В повечето случай от млади хора. Младите не могат да търпят лъжите, измамите и лицемерието. Виждат как властващите политици от последните 20 години си затварят очите пред дерибейството на финансово силните, и търсят решение. Много от тях вярват, че циганите са виновни за положението в родината им. Но според мен в дъното и на техния гняв стоят социалните проблеми, безизходицата, неясното бъдеще.
Логично, от подобни конфликти винаги се вадят политически дивиденти, в случая от „патриотични”, крайно-националистични и крайно-десни партии и организации, които зад патриотичната маска работят на практика против държавата, като внушават, че проблем № 1 на България са циганите. Например, неплатеният ток на ромите /не че не е проблем/ едва ли може да се сравни със сумите, грабени при игрите на политици и едри бизнесмени? Защо тогава все съдим ромите, нима те са тези, които тънат в охолство?


Мнението ми по темата, пред Телевизия Стара Загора в предаването „Още по темата” на 26.09.2011 с водеща Велизара Цонева - (част 1)


При икономически кризи националистичните и расистки конфликти ескалират.
Много от тези младежи залитат по националистичната кауза от криворазбран патриотизъм. Те търсят виновник за проблемите – своите и на средата, в която живеят, и са подведени от демагози, които им посочват врага, за момента, в лицето на циганите. Защо? За да не се насочва вниманието към истинските виновници -"Рашковците”
Кои наричам условно "Рашковците”? Тези, които печелят много пари, независимо как го правят и към коя етническа група принадлежат. Поради социалното си положение, те са със специален статут винаги – с тях се съобразяваме и уважаваме, затваряме си очите, когато правят незаконни неща. Те са нужни на системата. „Рашковците” смазват добре държавния механизъм и работят в хармония с политическата върхушка. Не бива тях да ги бараме, нищо, че са в основата на проблемите.
И така, съзнателно или не, водачите на крайно националистични и расистки групи вършат услуга на истинските виновници за положението на страната.

Решението винаги е едно – буден народ, който разбира кой е първичния проблем. Ако това го разберат хората, ще е добре, защото рано или късно ще насочат гнева си срещу когото трябва.

25.9.11

Етнически ли е, конфликтът в Катуница?

В сайта на организация "Хора срещу Расизма" намерих отговора на въпроса и мисля, че всеки разумен човек ще се съгласи:
Вчера и днес (24.09.2011г.) загинаха две деца, на съответно 18 и на 16 години. Te станаха жертва на безчинствата на известна мутра от пловдивско село. Става въпрос за Кирил Рашков, т.нар. от медиите "Цар" Киро, известен с алкохолния си бизнес. Едното дете е загинало след като е прегазено от негови биячи. След това местните хора излизат на протест срещу въпросния престъпник. Родителите на загиналото дете многократно са се оплаквали в полицията, че Рашков ги заплашва, но полицията не е реагирала. Убийството отключва натрупания гняв на гражданите и те излизат на протест срещу г-н Рашков. Намесват се над 200 въоръжени жандармеристи, за да защитят собствеността и сигурността на мутрата. По време на протестите, които продължават от вчера през нощта, загива и другото дете. Било е със слабо сърце и не успява да издържи на стреса, който преживява. Изключително показателно за цялата ситуация е намереното в скъпия автомобил (който местните хора опожаряват в гнева си) на Рашков разрешително издадено от общинската полиция, позволяващо му да се движи свободно, откъдето реши и както реши, без да се съобразява със закона.
Историята повече от ясно показва, че конфликтът е между обиковенните граждани, независимо от етническия им произход и една мутра, която е свикнала да действа безнаказано, включително и да убива когото не харесва, защото знае, че винаги ще бъдат защитени от най-елитните полицейски части на България. Тук е повече от ясно, че не става дума за етнически противоречия. В България има мутри от всевъзможен етнически произход, те не се делят на християни и мюсюлмани, на турци, българи, роми или някакви други. Няма етнически произход и за жертвите на мутрите оставащи безнаказани, защото са толерирани от полицията и държавата.
Ясно се вижда, че става дума за бунт против болезнените социални неравенства, против това, че държавата защитава богати престъпници, но е неспособна да подсигури елементарна сигурност и спокойствие за обикновенните граждани. Невъзможността за разрешаване на тези проблеми по легален път понякога води до преливане на справедливия гняв на хората в насилствени действия. Последното е изгодно за една система, която привилегирова мутрите пред гражданите.
Точно за това властите се страхуват от "политизирането" на случая, т.е. на назоваването на този очевиден факт с истинското му име, а именно проблем на неравното третиране на гражданите в зависимост от социалното им положение. Точно по тази причина Борисов обяви, че това не е политически, а криминален проблем.
Най-често вината се пренасочва чрез етнизирането на социалния конфликт. Това означава да бъде представен като конфликт между българи и роми. Това е и основата на расизма. Пример за последното е позицията на ВМРО, които веднага организираха анти-ромски протест. Много удобна позиция при условие, че кмета на Пловдид е именно от ВМРО, подкрепен в момента от ГЕРБ. В този смисъл ВМРО имат директна вина за случващото се в пловдивското село Катуница.
Един от лидерите на ВМРО - Ангел Джамбазки, известен с честите си расистки прояви, побърза да призовава за това, че тук става въпрос за етнически конфликт. Същият в момента е общински съветник в София, избран с листите на ГЕРБ.
Това е типичен случай за бягане от директна отговорност чрез расистки препратки за етнически конфликти, където те очевидно не съществуват. Мутрата Рашков прибягва до абсолютно същата тактика, когато обяви, че протестите срещу него представляват етническа дискриминация. Точно такива хора като него създават и печелят от расизма, защото им позволява да вършат безчинства, а после да прехвърлят вината на общността (вж. http://www.dnes.bg/stranata/2011/09/24/car-kiro-otseche-ne-myrdam-ottuk.129527) .
Но истинският проблем с подобни лъжи е това, че те представляват опит за подмяна на справедливите граждански искания с предразсъдъци, опитвайки се да измести проблемите с липсата на сигурност и справедливост със самоунищожителна за нацията етническа омраза.
Освен политиците, някои медии също се опитват да подменят истинския проблем и да го представят като етнически. Сблъсъците се случват между обикновени българи и роми от една страна, а от друга семейството на Кирил Рашков и полицията, която го защитава. В полицията обаче също работят хора от различни етноси. Т.е. конфликтът не е между представителите на различни етнически групи, а на граждани разгневени от един престъпник и полицията, която защитава собствеността му. Въпреки това се прикрива очевидния факт, че местното ромско население не само не защитава Рашков, но също е против него, както се вижда в репортаж на БТВ, където роми се оплакват, но умишлено или не камерата ги снима от долу или от страни, докато протестиращите българи са снимани фронтално.
Това изкривено представяне не тръгва от днес. Самият факт, че медиите наричат Рашков с термини като "ромски бос", "цар Киро" и т.н. е показателен. Българските роми не разпознават г-н Рашков като свой "бос" или лидер, а още по-малкото цар. "Цар" е думата, с която той нарича себе си, изразявайки претенциите да се държи като феодал, претенции, които за сега са успешни.
Ние от ХОРА сме отдадени на това да посочваме расизма в обществото ни. Точно за това не можем да подминем този емблематичен случай, който ясно показва къде се коренят проблемите и как често расизмът се използва за замитане на справедливи граждански искания под килима. Процес, който освен всичко друго, има изключително опасни обществени последствия, подхранващ агресивни нео-нацистки банди. Пример за последното, в случая са не само ВМРО, а и футболните фенове, които се присъединиха към протестиращите и подпалиха имуществото на Рашкови (заради грешните причини). Сигурни сме, че огромна вина за нацистката мобилизация имат расистките репортажи в медиите, които представят конфликта между обикновените граждани и мутрата-престъпник като етнически. В едно такова представяне, обаче, няма как да обясним факта, че абсолютно всички жители на селото - и българи и роми - протестират срещу Рашков. Полицията не успя да опази имуществото на Рашков, но евакуираха него и семейството му, докато срещу някои от жителите на селото има повдигнати обвинения за хулиганство. Няма повдигнати обвинения за убийството, все още.
Молим гражданите да не се поддават на расистките настроения, защото това няма да реши проблемът с организираната престъпност в България, която няма етнос и от чиито своеволия никой не е застрахован.